Monday, September 1, 2008

Stanica "Prokop" za 36 meseci

Izgradnja "Prokopa" i izmeštanje Glavne železničke stanice iz centra Beograda do sada su "progutali" čitavih 30 godina i 100 miliona EUR- a gotovo ništa nije urađeno. Ipak, učesnici "istorijskih" radova gaje nadu da će najkasnije do kraja godine dobiti dozvolu Vlade Srbije da nastave izgradnju stanice koja bi, makar delimično, rasteretila saobraćaj u centru grada.

Da zalogaj bude veći, planira se i izgradnja propratnih objekata na ploči stanice, gde će se nalaziti centar na 128.000 m2 u vlasništvu "Energoprojekta“. Izgradnjom nove železničke stanice "Prokop", i izmeštanjem sadašnje, biće oslobođeno oko 86 ha zemljišta, u veoma atraktivnom delu grada. Međutim, radovi na izmeštanju stanica traju tri decenije, pa će po svemu sudeći, na novu stanicu Beograđani čekati još nekoliko godina.

Prema rečima Milanka Šarančića, generalnog direktora "Železnica Srbije", oni su uradili sve što je neophodno kako bi se nastavilo sa izgradnjom "Prokopa". Sada se samo čeka saglasnost Vlade posle koje bi "Energoprojekt" mogao da nastavi radove. Kao krajnji rok završetka radova na "Prokopu", Šarančić navodi 36 meseci.

- Ova stanica je u planu za izgradnju od davne 1974. godine i do sada je uloženo mnogo novca. Železnica je još izdvojila milion i po evra za dalji nastavak gradnje. Od toga je po potpisivanju ugovora sa "Energoprojektom" izdvojeno milion, a pola milina evra je otišlo Ministarstvuza infrastrukturu za pripremne radove, kaže Šarančić.

Kako navodi, na samoj koti 105, takozvanoj ploči, planiran je veliki centar, a od investitora zavisi šta će se u njemu nalaziti, odnosno šta je po njihovoj proceni najunosnije. Taj objekat će imati 128.000 m2. Ispod ploče će se nalaziti 10 opremljenih koloseka na površini od 3.000 m2. Na ovom prostoru će se još nalaziti objekti i službe železnice, ali i veći poslovni prostor koji će moći da se rentira. Takođe, stanica "Prokop"neće biti poslednja stanica, kao što je to sada slučaj sa Glavnom železničkom stanicom.

- Prokop ulazi u Koridor 10, tako da ovo neće biti poslednja stanica. U planu je da se osposobi i drugi kolosek, kako bi se napravila boljaveza sa Pančevom. Grad je takođe izašao u susret i planirana je nabavka 20 novih putničkih garnitura, kako bi se zamenilo 10 postojećih - kaže Šarančić i dodaje da je neophodan remont pruge ,"Beovoza" ka Pančevu, jer je najveća zainteresovanost putnika baš za relaciju Beograd-Pančevo.

I "Energoprojekt", koji je sa "Železnicama Srbije" krajem marta ove godine potpisao završne ugovore o nastavku izgradnje stanice u Prokopu, odnosno o ustupanju prava gradnje, spreman je i čeka odluku Vlade da vlasništvo nad betonskom pločom prenese na ovu građevinsku firmu.


Da podsetimo, pre tri godine, na tenderu za ustupanje prava gradnje stanice u Prokopu "Energoprojekt" je bio drugoplasirani ponuđač, ali sa prvoplasiranim "Trigranitom" nije postignut dogovor.

Izvršni direktor "Energoprojekta", Miodrag Zečević, nedavno je za naš list izjavio da posao ne može da se počne dok se ne reši problem sa prenosom vlasništva. U ovom poslu, kako je naveo Zečević, imaće "podršku" nekoliko banaka.